محمد محسن خضری

طراح نشانه | طراح هویت بصری

محمد محسن خضری

طراح نشانه | طراح هویت بصری

بخش اول: ایده یابی- کارگاه طراحی پوستر

این بخش بر اساس کتاب دستورالعملی های فیل آبی برای ایده یابی/ نوشته محمد حسبن نیرومند تنظیم شده است.


برای انجام تمرین گسترش نشانه ها و یافتن ایده خلاقانه در طراحی پوستر پنج موضوع زیر پیشنهاد می شود:

1- کمپُست (فراخوان هفته آگاهی از کمپُست):  برای مشاهده فراخوان اینجا را کلیک کنید

2-به سوی مرگ با یک لبخند: برای آگاهی از این فراخوان اینجا را کلیک نمایید

3- روز خلیج فارس

4-روز جهانی چپ دست ها

5-روز جهانی سرطان

-----------------------------------

برای انجام این تمرین به نکات زیر توجه نمایید

- نحوه گزینش موضوع: می توانند سه مورد از موضوعات زیر را به دلخواه خود تغییر داده و پیشنهاد جدیدی ارائه دهید. در غیراینصورت هر پنج موضوع زیر را به عنوان تمرین جلسه آینده با قانون تداعی آزاد ایده پردازی کنید.

-جمع آوری  و ارائه اطلاعات در کلاس: شما می بایست برای افزایش دامنه اطلاعات خود در مورد هر پنج موضوع یاد شده، مقالات، اخبار و مطالب مرتبط را که به پیدا کردن نشانه های مناسب کمک می کند جمع آوری و چاپ نمایید تا در کلاس مورد استفاده قرار گیرد. این بخش جزو اصلی تمرین بوده و همه موظف به انجام آن هستند. آوردن اطلاعات ضروری است.

- کار گروهی:  دانشجویان باید در گروه های دو نفری با تبادل ایده پنج موضوع یاد شده را کار کنند. به عبارت دیگر هر دو نفر با همکاری هم پنج موضوع یاد شده را انجام دهند و یک لیست مشترک ارائه کنند. انتظار می رود با کار دو نفری ایده ها گسترش بیشتری پیدا کند.

-نحوه  استفاده از اقتباس: در موضوع دوم ( به سوی مرگ با یک لبخند)شما می توانید از نشانه های کار شده در پوسترهای گذشته کمک بگیرید و به لیست نشانه های خود اضافه کنید.این پوسترها در انتهای متن فراخوان آمده است. استفاده از ایده های به کار رفته در این نشانه ها( چه در شکل، چه محتوا) در حیطه اقتباس قرار می گیرد.

- امتیاز تمرین: یافتن نشانه های بیشتر و خلاقانه تر معیار نمره گذاری خواهد بود.

-----------------------------------

شما می توانید برای یک موضوع از چهار راه وارد شوید:

1- اسم: کلمات کلیدی که در خود موضوع وجود دارد.منظور  عنوان پوستر و کلماتی که با عنوان آن، مجاورت یا مشابهت دارند.

مثال: عنوان پوستر: جشنواره ترافیک . کلمه ترافیک نشانه مورد نظر برای ایده یابی است.

مثال برای کلماتی که با «ترافیک» مجاورت و مشابهت دارند: تصادف، خط کشی عابر، کلاه ایمنی، جاده، علائم راهنمایی، پلیس، چراغ خطر، خودروها، لاستیک ماشین، چراغ ماشین و.... (هر کدام از این کلمات یک نشانه هستند که می توان برای ایده یابی استفاده کرد)

(نکته: در اینجا منظور از اسم، اسم ذات است. اسم‌هایی که به صورت مستقل در خارج از ذهن وجود دارند و محسوس و قابل دیدن هستند را اسم ذات می‌گویند (مانند «گل»، «مرد»)و اسم‌هایی را که به صورت مستقل در خارج از ذهن وجود ندارند و وابسته به حضور دیگری هستند را اسم معنی می‌گویند مانند «زیبایی»، «دلاوری. در اینجا اسم معنی جزو محتوا محسوب می شود)

2- پیام(شعار): که معمولا شکل سفارشی دارد.در برخی موارد پوسترها دارای پیام(شعار)هستند. اما  شما می توانید شعار برای پوستر پیشنهاد دهید

مثال: شعار(پیام): صبوری در رانندگی، ایمنی موتورسواران، آهسته برانید، از پل هوایی عبور کنید( در این پیام کلمات ایمنی، صبوری، رانندگی می تواند برای ایده یابی انتخاب شود)

3- درون مایه: فکر اصلی و مسلط بر هر اثری است. درون مایه رسالت اصلی یک اثر است. در اینجا جهت فکری و نگرش اصلی موضوع را مشخص می کند. در یک فراخوان پوستری با موضوع ترافیک درون مایه فرهنگ رانندگی، احترام به حقوق هم، رعایت قانون است. در اینجا کلمات احترام، رعایت حقوق همدیگر و قانون کلماتی هستند که می توانید برای ایده یابی انتخاب کنید.(ممکن است درون مایه و پیام در برخی موارد یکسان باشند)

4- اقتباس:در موضوعات ارائه شده فقط  در موضوع دوم (به سوی مرگ با یک لبخند) از اقتباس  استفاده نمایید. چرا که ممکن است ایده های بهتری از طریق سه مسیر قبلی به نظر خودتان برسد اما شما با مراجعه سریع به اقتباس راه ایده یابی را محدود کنید! ( در مورد این بخش جلسه آینده توضیح بیشتری داده خواهد شد)

-----------------------------------

روش گسترش نشانه ها(ایده‌ها) بر اساس قانون تداعی  :

اکنون نشانه های(کلمات و اسم ها) به دست آمده را از سه مسیرزیر گسترش دهید:

مسیر اول: مجاورت (مثال برای کلمه ترافیک: تصادف، جاده، چراغ خطر، خیابان و... این موارد در کنار هم دیده می شوند. چراغ خطر در خیابان قرار دارد.به عبارت دیگر «در کنار هم» هستند

مسیر دوم: مشابهت(مثال برای کلمه ترافیک: حرکت مورچه ها را به یاد شما می آورد/ جاده: رگ های خونی بدن را به یاد می اندازد/ چراغ خطر:شبیه  خورشید است). مشابهت همان تشبیه در ادبیات است.

مسیر سوم: تضاد: که معمولا به ندرت وجود دارد!

---------------------------------

 وسایل مورد نیاز کارگاه برای جلسه آینده:

- دفترچه اتود (ابعاد  A3 یا َََA4 ):  تمرینات  و اتودهای مدادی خود را در آن انجام دهید. این دفترچه در روز ژوژمان ارائه خواهد شد و تمام تمرینات مدادی شما باید به ترتیب در آن ثبت شده باشد.

- مداد اتود. پاک کن. خط کش

- آبرنگ یا گواش (پالت تخم مرغی مستطیل شکل) برای اتودهای رنگی. لیوان آب. دستمال. قلم مو سرگرد (دو شماره)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد