محمد محسن خضری (کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی فردوس مشهد)
عبدالرضا چارئی(کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تهران)
چکیده
ظروف فلزی سلجوقی نمایندهی یکی از منحصربهفردترین تحولات کتیبهنگاری در آثار هنر ایران است. در این پژوهش، ظروف فلزی کتیبهدار ایران از اوایل قرن چهارم تا اوایل هفتم هجری/ دهم تا سیزدهم میلادی که محقق توانسته به تصاویر آنها دسترسی پیدا کند، مورد بررسی قرار گرفته است. تمام کتیبههای این ظروف با خطوط کوفی و ثلث و با انواع تزیینی ترسیم شدهاند.
این مقاله به شیوهی توصیفی- تحلیلی انجام شده و هدف آن شناسایی انواع کتیبههای کوفی و ثلث بر ظروف فلزی این دوران است. در این پژوهش مبنای دستهبندی کتیبهها، نوع خط، ساختار طراحی حروف و شیوههای تزیینی به کار رفته در آنها بوده است. در کتیبههای کوفی دو شیوه متفاوت از هم دیده میشود که دارای گونههای تزیینی فرعیتری هستند. شیوه اول، خطوطی هستند که تغییرات ضخامت خط در آنها دیده نمیشود و بیشتر با فن مرصعکاری بر ظروف فلزی این دوران نگاشته شدهاند.
این شیوه از خطوط کوفی دارای سه نوع تزیینی، برگدار، گرهدارِ برگدار و گرهدارِ انساننما هستند. شیوهی دوم، خطوطی است که در آنها طراحی هر حروف با توجه به موقعیتش در بین حروف دیگر شکلهای متنوعتری دارد؛ در این شیوه، برخی از حروف با ساختار هندسی متفاوتی طراحی شدهاند و دوایر در آنها بیشتر دیده میشود.
این کتیبهها از نظر تزیینی به سه حالت دایرهوار (ساده)، برگدار و گرهدار قابل دستهبندی هستند. خطوطی که در این پژوهش با نام ثلث از آنها یاد شده است، حاصل تأثیرات نسخ و کوفی هستند و در دورهی گذار به خط «ثلثِ تکاملیافته» طراحی شدهاند. در این کتیبهها ترکیب خط و تصویر از شیوههای ساده و بدون تزیینات تا شیوههایی که تسلط کامل تصویرگری این دوران را نشان میدهد در نوسان بوده است.
در نمونههای سادهتر، تنها صورتهای «انساننما- جانورسان» به انتهای حروف عمودی شکل افزوده شدند، اما در نمونههای پیچیدهتر به تدریج، شدت همآمیزی خط و صور انسانی و جانوری تا مرزهای تصویرگری پیش رفته است و در حقیقت تلاقی ادبیات، تصویرگری و اندیشههای عرفانی حاکم بر جامعه با کتیبهنگاری بر اشیاء فلزی را آشکار میسازد.
------------------------------
Study of the Scripts and Decorations of the Kufic and Thuluth Inscriptions on Iranian Metal Containers in Seljuk Territory
By Mohammad Mohsen Khezri , Abdoreza Charei
Quarterly bulletin of Greater Khorasan: Vol.7,
No.25, Winter 2017
Research journal of Great Khorasan
Abstract
Seljuk metal containers represent one of the most exclusive developments of inscription design in Iranian works of art. In this research, the metal containers with inscription belonging to early fourth to early seventh/tenth to thirteenth centuries, which the researcher has been able to gain access to their pictures, have been studied. All the inscriptions of these containers have been inscribed with Kufic and Thuluth scripts and with different types of ornaments.
This article has been written with descriptive-analytical method and is aimed at identifying various Kufic and Thuluth inscriptions on metal containers of this period.
In this research, the basis for categorization of the inscriptions has been the type of script, the design structure of the letters, and the decorative styles used in them. Two different styles are seen in the Kufic inscriptions that consist of more subsidiary decorative types.
The first style includes scripts, in which variations of script thickness are not noticed and are more inscribed with inlay techniques on the metal containers of this period. This style of Kufic scripts includes three decorative types of foliated, foliated knotted and anthropomorphic knotted.
The second style includes scripts in which the designing of each letter has a different form in respect to its position among other letters; in this style, some of the letters are designed with a different geometrical structure and more circles are seen in it. From a decorative point of view, these inscriptions are categorized in three modes of circular (plain), foliated, and knotted.
The scripts that are mentioned as Thuluth in this research are the outcomes of the influence of Naskh and Kufic and are designed during the passage period to “developed Thuluth” scripts. In these inscriptions, the combination of script and image are varied from plain styles and without decorations to styles that show the full mastery of illustration of these periods. In plainer samples, only the “anthropomorphic-zoomorphic” forms are added to the end of the vertical letters; but in more complex samples, the intensity of intermingling of script and human and animal forms have gone so far as illustration borders and, in fact, reveal the meeting point of literature, illustration, and mystical ideas governing the society through inscription design on metal objects.
Islamic metalwork : the Nuhad Es-Said collection, James W. Allan
Islamic metalwork : the Nuhad Es-Said collection, James W. Allan