محمد محسن خضری

طراح نشانه | طراح هویت بصری

محمد محسن خضری

طراح نشانه | طراح هویت بصری

کارگاه مبانی هنرهای تجسمی (تمرین خلاق برای دانشجویان خلاق): تمرین اول

تصمیم دارم بزودی صفحه ای در اینستاگرام برای ارائه تمرینات آموزشی در ارتباط با کارگاه مبانی هنرهای تجسمی راه اندازی کنم، تا آنچه با دانشجویان در طی سالها تجربه کردم را با شما اساتید و دانشجویان عزیز  به اشتراک بگذارم، چرا که به نظر می‌رسد آنچه در برخی از کارگاه های مبانی به عنوان تمرین کلاسی می شود، قدیمی و کسل کننده است و نیاز است تا تمرینات با رویکردی خلاقانه‌تر طراحی شود تا به درک شخصی دانشجو، قدرت تحلیل و تصمیم گیری و افزایش حساسیت بصری او یاری رساند. به خاطر دارم زمانی که در هنرستان این کارگاه را گذراندیم، تمریناتی را با مشقت فراوان اجرا نمودیم که اکنون که به گذشته نگاه میکنم احساس میکنم آنچنان که باید موثر و خلاق نبود. بنابراین اکنون که به عنوان یک مدرس مسئولیت این کارگاه را به عهده میکنم ضعف های آن را بهتر درک میکنم و قصد دارم تا با آنچه در توان دارم تمریناتی برای سطح کیفی این کارگاه به شما ارائه کنم. منتظر نظرات شما هستم.

ID فعلی من در اینستاگرام Mohsenkhezri1  است و راه اندازی صفحه کارگاه تمرینات مبانی هنرهای تجسمی از طریق صفحه شخصی ام اطلاع رسانی خواهد شد.


1- عنوان : دیدن به شیوه استعاری (خلق تصاویر از یک لکه اتفاقی)

2- هدف:

- تجربه دیدن و درک تفاوت آن با نگاه کردن 

- توجه به فضاهای مثبت و منفی به طور همزمان و درک اهمیت آن

- تقویت تخیل و افزایش کنجکاوی، بواسطه تلاش برای کشف موضوعات و اشیاء پنهان در یک لکه


3-   وسایل :

قلم مو یا قطره چکان، مرکب سیاه، کاغذ A3، مداد، روان نویس(راپید شماره 5 و بالاتر)، کاغذ پوستی A3، پاکن

4- شیوه اجرا

با استفاده یک قطره چکان یا قلم مو نسبتا بزرگ لکه ای را به صورت اتفاقی بر روی کاغذ ایجاد کنید. بهتر است این لکه در یک مرحله انجام شود تا اتفاقی بودن آن احساس شود. اکنون آن را به دانشجو واگذار کنید. اولین گام می تواند با چرخاندن کاغذ آغاز شود، چرا که از هر سمت شکلی متفاوت دارد و می تواند سرنخ هایی از یک موضوع عینی را (اشیاء، جانوران و...) تداعی کند. در گام بعدی توجه به فضاهای منفی، شما را در کشف تصاویر کمک خواهد نمود، چرا که تصاویر تازه می تواند در بخش منفی(خالی) تصویر ظاهر شود و از نظر ما هر دو بخش(مثبت و منفی) دارای ارزشی واحد هستند. برای اتود کردن دو راه پیشنهاد می شود. الف- از لکه خود چند کپی تهیه نمایید، تا لکه اولیه به عنوان سرنخ ماجرا حفظ شود و اتودها را بر روی برگه های کپی شده انجام دهید  ب- با کمک از کاغذ پوستی اتود کنید.

اتودهای اولیه قطعا خام هستند و ایده شما نیاز به اجرایی مناسب دارد. نگران این قسمت نباشد، شما می توانید از تصاویر موجود در اینترنت برای جبران ضعف طراحی هم استفاده کنید، اگر چه پیشنهاد می شود زیاد وابسته طراحی رئالیستی نباشید، چرا که لکه شما هم آنچنان مناسب این سبک اجرایی نیست.

نکته مهم این که قطعا لکه ایجاد شده بخش هایی اضافی و مزاحم خواهد داشت و شما وسوسه می شود آن ها را اصلاح کنید تا تصویر نهایی به واقعیت شباهت بیشتری داشته باشد، توصیه می کنم اجازه دهید بخش های مزاحم لکه باقی بماند و بر روی این مسئله حساسیت به خرج ندهید چرا که هدف تمرین طراحی دقیق نیست و این اثر قطعا یک اثر نهایی برای یک پروژه تصویرسازی نخواهد بود. نکته دیگر این که بهتر است بخش هایی که به لکه اضافه می کنید به نحوی از خود لکه متمایز باشد تا هم بخشی که به آن افزوده اید و هم لکه اولیه به صورت مجزا دیده شوند.

در ادامه نمونه هایی از این تمرین که توسط دانشجویان کارگاه مبانی هنرهای تجسمی موسسه آموزش عالی فردوس(مشهد) در بهمن 1396 انجام شده، آمده است:

آموزش مبانی هنرهای تجسمی توسط محمد محسن خضری

محمد رضا پهلوان


       

پریسا علیزاده


زهرا ذبیحی


نادیا نادری / در این نمونه شکل لکه مجدد توسط دانشجو به صورت خطی ترسیم شده است

نادیا نادری

نادیا نادری

نادیا نادری

نادیا نادری

محمد محسن خضری | عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی فردوس | مدرس کارگاه مبانی هنرهای تجسمی

    Moahmmad Mohsen Khezri      


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد